Zapomenutá hudba - The Residents 25th Anniversary
Originální článek najdete na adrese: http://lege.cz/kocka/resid1.htm
Zde je jen lokální kopie z 28.12.2003.
The Residents 25th
Anniversary
Čtvrtstoletí své
existence oslavili legendární Residents mimo jiné vydáním obskurního čtyřalba
se stručným názvem OUR TIRED, OUR POOR, OUR HUDDLED MASSES (Euro Ralph CD 017)
v limitovaném nákladu 3000 kusů. Ve formě nelimitovaného dvojalba ho
vydal RYKODISC a odlišnou vlastní verzi na jediném disku připravila i japonská
BOMBA - těmito mutacemi se však dále zabývat nebudeme.
Za nejproblematičtejší vlastnost čtyřalba dlužno pokládat smutný fakt, že
první dvě CD (67:37 a 68:53) budou skalním příznivcům kapely naprosto k
ničemu, ježto neobsahují nic jiného, než dosti brutálně pojatou albovou
kompilaci. Brutalita spočívá v tom, že místo tradičního "best of" zde najdeme
převážně "koncentráty", tj. celé album sestříhané a směstnané do několika
minut (výjimkami jsou toliko Duck Stab/Buster & Glen, Commercial Album
a Our Finest Flowers). Tento postup Residents částečně použili už na
CD, vydaném jako příloha k Uncle Willie's Highly Opinionated Guide;
tehdy ovšem alespoň přimixovali asi 3 minuty nových úvodních
a závěrečných motivů. Na prvních dvou discích čtyřalba však není ani
vteřina dříve nepoužitého materiálu. Lze tedy důvodně pochybovat, že audiofil,
který vlastní původní řadovky, si tento výběr přehraje vcelku třeba jen
jednou. Excerpovaná diskografie přitom není kompletní - chybí mj. Vileness
Fats, oba tituly ze zamýšlené série Great American Composers,
všechny edice UWEBu a pochopitelně také Title In Limbo, v úplnosti
vydané na CD teprve koncem roku 1998 v limitovaném nákladu 1000
kusů.
Faktickým přínosem kompletu tak zůstávají pouze
zbylé dva disky; třetí nese podtitul SINGLES HISTORY 1972-1997, čtvrtý
HISTORY MYSTERY. Ani singlová historie (64:45) však sběratele příliš
neukojí. Obsahuje, pravda, některé kousky, které se na cédéčku doposud
neobjevily, především EARTH VS. FLYING SOURCERS, dostupné dříve pouze
na videu, resp. laserdisku Twenty Twisted Questions (původně vyšlo jako
jednostranný singl přiložený k části nákladu dávno rozebrané knihy The
Cryptic Guide To The Residents) či FROM THE PLAINS TO MEXICO
(rovněž jednostranné SP doprovázející brožuru textů Residents vydanou
v roce1988 italským nakladatelstvím Stampa Alternativa). Poprvé se zde
také objevuje B strana SP Hit The Road Jack - excerptum
z legendárního FOR ELSIE. Avšak už singl Don't Be Cruel tu najdeme
pouze ve vinylové podobě, bez CD SP bonusů The Toy factory a Ghost
Music. CD singly Diskomo, Snakey Wake a Santa Dog 88
i 92 chybějí úplně, stejně jako nikdy na CD nevydaná SP se Schwump
a Gary Panterem. Místo nich sem byly zařazeny dávno publikované
(a jako bonusy za Third Reich'n'Roll stále dostupné) singly
Satisfaction, The Beatles Play... apod. Z obou singlů ke
God In Three Persons zde najdeme pouze skladbičku Double Shot,
pravda jedinou, která jinde v žádné podobě nevyšla. Zcela nepochopitelně
se mezi tím vším objevuje titul Harry The Head z LP Freak Show,
na SP nikdy nevydaný. A aby toho guláše bylo ještě víc, přihodili
Residents do kotlíku "singlů" předtím nikdy nepublikované Jingle Bells
a jeden odpadek z nahrávání alba Gingerbread Man.
Bezpochyby nejzajímavější je čtvrtý disk (58:19) - především
zásluhou čtrnáctiminutové kompozice HALLOWED BE THY WEEN pocházející
z mýtického "nultého" alba Baby Sex z roku 1971. Zbytek tvoří
novější outtaky - dva ze zamýšleného Man's album (1986) a čtyři
z let 91-96; závěrečná America byla zjevně nahrána přímo pro tento
projekt. K tomu je zcela neorganicky připojen kompletní CD singl
Prelude to The Teds (1993), dnes už jinak zcela nedostupný.
Celkové provedení působí dosti lacině - jednotlivé disky jsou
pouze zasunuty do barevných papírových obálek, z nichž navíc nepoznáte,
který je který, a rovněž 32stránková průvodní brožurka neoslní ani
informacemi, ani úpravou. Pro skalní residentisty sice i tak půjde o
nepostradatelný suvenýr, jinak však celý projekt spíše dokládá postupný úpadek
invence Residents a stále bezostyšnější zaměření na fetišistické
snoby.
Pro mnohé Residents skončili vydáním
Commercial album (1980), pro jiné až s Big Bubble (1985).
Nelze oddiskutovat, že nic, co by se dalo srovnat s tituly Meet The R., Not
Available, Fingerprince či Eskimo už Residents později nikdy
nevypotili a nejspíš už ani nevypotí. Z jejich kdysi novátorských postupů
se časem stalo klišé, o němž lze v nejlepším případě prohlásit, že se to
dá stále příjemně poslouchat. I poslední album WORMWOOD (říjen 98) s
podtitulem Kuriózní příběhy z Bible tento trend jen znovu potvrdilo -
před dvaceti lety by si Residents s Knihou Knih věru jináč poradili!
Na druhé straně nelze opomenout geniální intuici, s níž se
jako jedni z prvních chopili multimedií; jak Freak Show (1994),
tak The Bad Day On Midway (1995) dodnes zůstávají zcela ojedinělými
ukázkami skutečné multimediální tvorby, i přes četné limity dané stále
velmi nedokonalými technickými možnostmi. Residents jsou tak doposud snad
jedinými umělci, kteří vůbec pochopili, co je a hlavně k čemu jednou
bude multimediální kreativita. Naprostý úpadek hudby v posledních letech
navíc způsobil, že se z nedávno jen příjemných klišé stala klišé VELMI
příjemná, takže jistá renesance Residents je více než logická. Zůstává jen
otázkou, zda cesta k ní vede právě přes OUR TIRED, OUR POOR, OUR HUDDLED
MASSES.
Úvodní strana ZAPOMENUTÉ HUDBY
Hlavní menu LEGE ARTIS NA
WEBU