Zapomenutá hudba - The Residents 25th Anniversary




Originální článek najdete na adrese: http://lege.cz/kocka/resid1.htm
Zde je jen lokální kopie z 28.12.2003.








The Residents 25th Anniversary


      Čtvrtstoletí své existence oslavili legendární Residents mimo jiné vydáním obskurního čtyřalba se stručným názvem OUR TIRED, OUR POOR, OUR HUDDLED MASSES (Euro Ralph CD 017) v limitovaném nákladu 3000 kusů. Ve formě nelimitovaného dvojalba ho vydal RYKODISC a odlišnou vlastní verzi na jediném disku připravila i japonská BOMBA - těmito mutacemi se však dále zabývat nebudeme.
      Za nejproblematičtejší vlastnost čtyřalba dlužno pokládat smutný fakt, že první dvě CD (67:37 a 68:53) budou skalním příznivcům kapely naprosto k ničemu, ježto neobsahují nic jiného, než dosti brutálně pojatou albovou kompilaci. Brutalita spočívá v tom, že místo tradičního "best of" zde najdeme převážně "koncentráty", tj. celé album sestříhané a směstnané do několika minut (výjimkami jsou toliko Duck Stab/Buster & Glen, Commercial Album a Our Finest Flowers). Tento postup Residents částečně použili už na CD, vydaném jako příloha k Uncle Willie's Highly Opinionated Guide; tehdy ovšem alespoň přimixovali asi 3 minuty nových úvodních a závěrečných motivů. Na prvních dvou discích čtyřalba však není ani vteřina dříve nepoužitého materiálu. Lze tedy důvodně pochybovat, že audiofil, který vlastní původní řadovky, si tento výběr přehraje vcelku třeba jen jednou. Excerpovaná diskografie přitom není kompletní - chybí mj. Vileness Fats, oba tituly ze zamýšlené série Great American Composers, všechny edice UWEBu a pochopitelně také Title In Limbo, v úplnosti vydané na CD teprve koncem roku 1998 v limitovaném nákladu 1000 kusů.
      Faktickým přínosem kompletu tak zůstávají pouze zbylé dva disky; třetí nese podtitul SINGLES HISTORY 1972-1997, čtvrtý HISTORY MYSTERY. Ani singlová historie (64:45) však sběratele příliš neukojí. Obsahuje, pravda, některé kousky, které se na cédéčku doposud neobjevily, především EARTH VS. FLYING SOURCERS, dostupné dříve pouze na videu, resp. laserdisku Twenty Twisted Questions (původně vyšlo jako jednostranný singl přiložený k části nákladu dávno rozebrané knihy The Cryptic Guide To The Residents) či FROM THE PLAINS TO MEXICO (rovněž jednostranné SP doprovázející brožuru textů Residents vydanou v roce1988 italským nakladatelstvím Stampa Alternativa). Poprvé se zde také objevuje B strana SP Hit The Road Jack - excerptum z legendárního FOR ELSIE. Avšak už singl Don't Be Cruel tu najdeme pouze ve vinylové podobě, bez CD SP bonusů The Toy factory a Ghost Music. CD singly Diskomo, Snakey WakeSanta Dog 8892 chybějí úplně, stejně jako nikdy na CD nevydaná SP se Schwump a Gary Panterem. Místo nich sem byly zařazeny dávno publikované (a jako bonusy za Third Reich'n'Roll stále dostupné) singly Satisfaction, The Beatles Play... apod. Z obou singlů ke God In Three Persons zde najdeme pouze skladbičku Double Shot, pravda jedinou, která jinde v žádné podobě nevyšla. Zcela nepochopitelně se mezi tím vším objevuje titul Harry The Head z LP Freak Show, na SP nikdy nevydaný. A aby toho guláše bylo ještě víc, přihodili Residents do kotlíku "singlů" předtím nikdy nepublikované Jingle Bells a jeden odpadek z nahrávání alba Gingerbread Man.
      Bezpochyby nejzajímavější je čtvrtý disk (58:19) - především zásluhou čtrnáctiminutové kompozice HALLOWED BE THY WEEN pocházející z mýtického "nultého" alba Baby Sex z roku 1971. Zbytek tvoří novější outtaky - dva ze zamýšleného Man's album (1986) a čtyři z let 91-96; závěrečná America byla zjevně nahrána přímo pro tento projekt. K tomu je zcela neorganicky připojen kompletní CD singl Prelude to The Teds (1993), dnes už jinak zcela nedostupný.
      Celkové provedení působí dosti lacině - jednotlivé disky jsou pouze zasunuty do barevných papírových obálek, z nichž navíc nepoznáte, který je který, a rovněž 32stránková průvodní brožurka neoslní ani informacemi, ani úpravou. Pro skalní residentisty sice i tak půjde o nepostradatelný suvenýr, jinak však celý projekt spíše dokládá postupný úpadek invence Residents a stále bezostyšnější zaměření na fetišistické snoby.
      Pro mnohé Residents skončili vydáním Commercial album (1980), pro jiné až s Big Bubble (1985). Nelze oddiskutovat, že nic, co by se dalo srovnat s tituly Meet The R., Not Available, Fingerprince či Eskimo už Residents později nikdy nevypotili a nejspíš už ani nevypotí. Z jejich kdysi novátorských postupů se časem stalo klišé, o němž lze v nejlepším případě prohlásit, že se to dá stále příjemně poslouchat. I poslední album WORMWOOD (říjen 98) s podtitulem Kuriózní příběhy z Bible tento trend jen znovu potvrdilo - před dvaceti lety by si Residents s Knihou Knih věru jináč poradili!
      Na druhé straně nelze opomenout geniální intuici, s níž se jako jedni z prvních chopili multimedií; jak Freak Show (1994), tak The Bad Day On Midway (1995) dodnes zůstávají zcela ojedinělými ukázkami skutečné multimediální tvorby, i přes četné limity dané stále velmi nedokonalými technickými možnostmi. Residents jsou tak doposud snad jedinými umělci, kteří vůbec pochopili, co je a hlavně k čemu jednou bude multimediální kreativita. Naprostý úpadek hudby v posledních letech navíc způsobil, že se z nedávno jen příjemných klišé stala klišé VELMI příjemná, takže jistá renesance Residents je více než logická. Zůstává jen otázkou, zda cesta k ní vede právě přes OUR TIRED, OUR POOR, OUR HUDDLED MASSES.




Úvodní strana ZAPOMENUTÉ HUDBY

Hlavní menu LEGE ARTIS NA WEBU






Zpět