/od našeho
spolupracovníka/
Vystoupení sanfranciské hudební kapely The Residents v rámci
Demons Dance Alone European Tour (Démoni tančí sami) v pátek 26. září v pražském
Paláci Akropolis bylo očekáváno s velkým napětím. Toto průkopnické těleso totiž
vždy přichází s něčím novým a dokáže zaskočit i věci znalého diváka.
Nemohlo
proto překvapit, že pražský sál zase jednou praskal ve švech a atmosféra houstla
před show minutu po minutě. Těsně před osmou hodinou se vynořily ze zákulisí
permonické svítilny a vše se rozjelo podle předem perfektně vybudovaného
scénáře, v němž je ovšem prostor i pro filigránské improvizace.
Nepotvrzené
zprávy, že tentokrát půjde o více o koncert než o divadlo, se naplnily jen
částečně. The Residents totiž pracují s příběhem-nepříběhem a vizuální stránka
je neodmyslitelně spjata s hudební složkou.
Kapela v Paláci Akropolis
oscilovala mezi bigítovým odpichem s místy až "heavymetalovou" kytarou a
elektropopovým nádechem s líbeznými dívčími zpěvy. Vše prostupoval slogan "svět
může být nádherný", ale tato selankovitá idyla byla vždy narušena "křepčícími"
démony, kteří jsou ve své osamělosti jakýmisi červíky nahlodávajícími tento
svět. Vypjaté pasáže tedy střídalo uvolnění i parodický humor.
Každé
vystoupení má navíc svůj vlastní energetický náboj, který v plné míře stěží
pochopí člověk, který není přímým účastníkem. Skryté parafilozofické poselství
totiž může být vnímáno podprahově, aniž by bylo potřeba vždy dešifrovat
jednotlivé texty. To ovšem bylo jedním z úskalí produkce v Akropoli, která není
pro podobný typ představení dimenzována.
Nabízí se totiž srovnání s jejich
předchozími projekty Freak Show a Wormwood. Ty byly v letech 1995, respektive
před čtyřmi roky, předvedeny v Praze v divadle Archa. Je sice pravdou, že každý
měl svou specifiku a zejména ten první - česky překládaný jako Obludárium - byl
skutečně především divadlem a biblické příběhy Wormwood průnikem scénických
pasáží a koncertních vstupů, ale i Demons Dance Alone by slušela spíše úprava na
sezení. To však z kapacitních důvodů nebylo v tomto případě v Akropoli
možné.
Na druhou stranu byla pro řadu diváků jevištní prezentace tohoto
počinu jistou satisfakcí, protože si i mnozí zarytí fanoušci The Residents
nevěděli s jeho studiovou podobou rady. Kritické výhrady vůči stříbrnému disku
(který není zdaleka jen soundtrackem k živému vystoupení) ovšem nejsou zcela na
místě. Protože i tady je možné pod popovou slupkou nalézt spoustu nádherných
perliček. A jeho hlavní devízou je právě fakt, že při dalších posleších lze
objevovat stále nové aspekty a nesmírný tvůrčí potenciál těchto anonymních
hudebníků-nehudebníků.
Jakub Arbes kdysi ve svém romanetu Newtonův mozek
označil jako jeden z největších hybných momentů vesmíru právě básnickou
imaginaci. A té mají The Residents stále víc než dost. Jejich tvorba totiž
dokázala posluchače naplnit vzrušením od samého počátku jejich mysteriózní
kariéry před více než třiceti lety. Je totiž nadčasová a ve své době
předznamenala nejrůznější trendy včetně world music, (proto)punku i
industriálu.
Poslední informace je určena těm příznivcům, kteří do Akropole
nedorazili: The Residents sice nechali doma své oblíbené maskování v podobě
očních bulev s cylindry, ale o své identitě opět nic neprozradili. Tváře jim
během pátečního vystoupení, jež završil desetiminutový potlesk, zakrývaly gumové
škrabošky a maskovací sítě.
Autor je hudebním publicistou