Divadlo Archa - Wormwood
Originální článek najdete na adrese: http://archiv.archatheatre.cz/czech/archiv/wormwood_01.htm
Zde je jen lokální kopie z 28.12.2003.
Evangelium podle Residents v Arše:
analýza nejen americké společnosti
Sanfranciská kryptofilní skupina Residents naposledy živě vystupovala v roce 1990. Od té doby vydala několik alb, tři CD-ROM a v roce 1995 na dálku řídila česko-americkou divadelní inscenaci Freak Show v pražské Arše. Tamtéž se 19. až 21. června představila se svým nejnovějším programem Wormwood (Pelyněk), pódiovým provedením loňského alba Wormwood - Curious Stories From Bible.
Residents vždycky dělali muziku náročnou na poslouchání a nepodobnou čemukoli jinému. V posledních letech jejich alba přinášela hrátky se samplery, počítači a další digitální technikou. Příjemným překvapením proto bylo, když po vytažení opony stáli Residents na pódiu Archy s klasickými rockovými nástroji. Zachování již téměř třicetiletého inkognita hudebníkům opět umožnily masky v podobě velkých očních bulv s cylindrem na vrcholku. V duchu představení je doplňovaly jakési církevní ornáty. Kvarteto hrálo úsporně, ale vynalézavě a nezaměnitelně.
Představení je snůškou drsných příběhů ze Starého zákona (stětí hlavy, znásilnění, nucená obřízka ostrým kamenem, genocida, uříznuté prsty na ruce aj.) s hrdiny Lotem, Noem, Kainem, Mojžíšem, Onanem, Abrahámem a dalšími biblickými postavami. Jednotlivé písně (výstupy) uváděl Mr. Skull, jakýsi kocábovský Ropotámo v masce v podobě černé lebky; spojovacími texty parodoval televizní kazatele, tak rozšířené v americké společnosti. Mr. Skull je ve finále symbolicky ukřižován za zvuku svérázné verze Give Me That All Time Religion.
Samotné příběhy/písně interpretovali zpěvák či zpěvačka v pierotovských maskách a reflexních, do zářiva nasvícených kostýmech. Obzvláště ženský vokál oplýval bohatstvím odstínů a působivostí. Lepší obeznámenost s texty by publiku pomohla k ještě intenzivnějšímu prožitku, ale takto bylo zase možné se plně soustředit na hudbu a scénické provedení. Residents, underground rockového undergroundu, nabídli produkci intenzivně pitvající základy americké společnosti, avšak vybízející k zamyšlení nad sebou samým.
Saša Neuman, MF Dnes, 22. 6. 1999
(Autor je redaktorem měsíčníku Rolling Stone)