recenze
/Od našeho spolupracovníka/
The Residents jsou v dnešním, často prefabrikovaném a
recyklovaném světě populární hudby a rocku něčím zcela výjimečným. Nejde pouze o
vytrvalost, s jakou se drží své anonymity, jež jim umožňuje tvořit bez
jakýchkoli tlaků. Výjimečná je především jejich věrnost cestě, již nastoupili
před téměř čtvrtstoletím. Hudba u nich stála vždy na prvním místě, čerpali
přitom skutečně z celého jejího odkazu, zvláště pak bývají citována tři jména -
americký skladatel Harry Partch, svérázný jazzman Sun Ra a rockový enfant
terrible Captain Beefheart. S takovým krédem se ovšem prodejní rekordy nelámou,
a tak The Residents fungovali vždy spíše na okraji hlavního proudu.
A bylo
jim tam dobře, z odstupu mohli satiricky tepat nejen všechny jeho nešvary a
klišé, strefovali se i do světa konzumu, komerce a lživé politiky, tak moc se
podobající klamavé reklamě. The Residents nebyli novátory jen v hudbě, svůj
zájem obraceli i k vizuálním projektům, jako jedni z prvních vydali interaktivní
DVD, velký důraz kladou na celkovou prezentaci.
Díky tomu všemu se jim v
podstatě od samého začátku podařilo získat oddané příznivce - koneckonců, i u
nás měli vždy vděčné posluchače, možná i díky propagaci, jaké se jim dostávalo v
publikacích Jazzové sekce, jejich skladby hráli FPB, předobraz dnešních Už jsme
doma (a ti s The Residents spolupracovali), vliv kalifornského souboru by se
našel i v některých kompozičních postupech Mikoláše Chadimy.
Vrácené album
V roce 1971 natočili čtyři tehdy neznámí hudebníci své debutové album a poslali je společnosti Warner Brothers - ta vydávala Captaina Beefhearta a tak doufali, že je vyslyší. Omyl, vrácený pásek jim dorazil na adresu "rezidenti" a tím dal dosud bezejmenné kapele jméno. Toto odmítnuté album nyní vychází pod názvem WB: RMX vůbec poprvé " ovšem v aktualizované, taneční podobě.
Lupiči mrtvol
Ve svém brouzdání dějinami hudby se The Residents nezastavili skutečně před ničím. J. S. Bach nebo The Beatles, padni komu padni. Elvis Presley se stal takovou ikonou, že ho nemohli na své obrazoborecké pouti pominout. V roce 1989 proto vydali album King & Eye, na němž po svém pojednali odkaz krále rock'n'rollu.Autor je vedoucím kulturní rubriky časopisu Instinkt